woensdag 11 augustus 2010

Hero Quest - Gameplay

In dit 2e deel van de review van Hero Quest zullen we overlopen hoe het spel gespeeld wordt. Daarvoor zal ik meer dan eens naar de foto's verwijzen die ik hiervoor gemaakt heb. Als men Hero Quest wil spelen moet men allereerst de plattegrond openvouwen en op tafel leggen. De DM neemt "het boek der opdrachten", zoekt de eerste opdracht, legt deze voor zich en leest het bijhorende verhaal voor aan de andere spelers. Daarna kijkt de DM in het "boek der opdrachten" waar de wenteltrap precies ligt en plaatst hij deze op de map. Hier moeten de andere spelers hun helden opzetten en dit is dus waar het spel van start gaat. Onderstaande foto's tonen dit op een duidelijke manier.


Wie welke held mag spelen en wie de DM mag of moet zijn wordt uitgemaakt door te dobbelen in het begin van het spel. Elke held heeft zijn eigen unieke eigenschappen en hebben dus elk een wat andere speelstijl. Onderstaande afbeelding laat de kaarten die bij de verschillende helden horen zien. Hierop staat alle informatie die relevant is voor de spelers zoals de hoeveelheid dobbelstenen waarmee ze kunnen lopen, aanvallen en verdedigen, maar ook andere nuttige zaken. Intelligentiepunten dienen pas voor bij de uitbreidingen.


We zullen nu een zelfverzonnen mogelijke start van het spel illustreren zodat u een idee krijgt van hoe het spel in elkaar zit. Let wel, ik heb het voor deze illustratie zo simpel mogelijk gehouden. In dit voorbeeld nemen 2 helden het op tegen de DM. Allereerst moet men kijken naar het aantal dobbelstenen dat men mag gooien om te lopen, maar dat is voor alle helden uit het basisspel 2 dobbelstenen. De barbaar begint en rolt, zoals u kan zien op onderstaande foto's, een 4, waarmee hij de kamer ernaast betreedt en voor de Mummie gaat staan die in deze kamer aanwezig is. Daarna zet hij de aanval in en mag hij (zoals zijn kaart zegt) 3 aanvalsdobbelstenen werpen. Hij gooit 2 doodshoofden en 1 schild wat wil zeggen dat de mummie 2 schade zou krijgen. Dit overleeft de mummie echter niet aangezien hij maar 1 lichaamspunt heeft. Toch is hij nog niet verloren want nu mag de DM 4 verdedigingsdobbelstenen gooien. Omdat er echter maar 1 kans op 6 is dat hij het juiste schild werpt en hij er 2 nodig heeft lijken de kansen van de mummie gering. En jawel, de DM gooit slechts 1 juist schild waardoor de mummie sterft. Hiermee heeft de Barbaar zijn eerste tegenstander verslagen.


Hierna is de Elf aan de beurt en als de DM nog overlevende troepen heeft als hij aan de beurt is mag hij in de tegenaanval gaan. We gaan er van uit dat de elf de Kobolt die nog in de kamer achterblijft afgemaakt heeft met  een gewone aanval of met één van de 4 soorten magie-spreuken die hij in het begin van het spel mocht uitkiezen. De overige 3 soorten spreuken mogen enkel door de tovenaar gebruikt worden die normaal gezien ook aan het spel zou hebben deelgenomen. Op onderstaande foto's zie je de verschillende soorten spreuken en enkele voorbeelden ervan.


Vervolgens is de kamer leeg en kunnen de helden op zoek gaan naar verborgen schatten, geheime deuren en vallen. Als die aanwezig zijn moet de DM dit kenbaar maken. Als de DM geen speciale schatten kan aanduiden mag de speler die aan zet is een kaart van de stapel "schatkaarten" trekken. Vaak kan men hierdoor goud vinden waarmee men tussen het huidige en het volgende level in gereedschappen kan kopen om je held te verbeteren. Helaas vind je soms helemaal niets, kom je soms een dwalend monster tegen of loop je in de val zoals op de linkse foto het geval is. Als je op deze wijze het spel verder speelt zou je na een tijd in de positie zoals op de rechtse foto terecht kunnen komen. Hier zie je dat al een groot stuk van de map doorzocht is door de helden en dat ze op dit moment zijn aangekomen in een kamer waar "het Gedrocht" aanwezig is. Dit is een zeer sterke tegenstander. Elk level is anders en het komt maar zelden voor dat alle kamers bezocht moeten worden voordat het level uitgespeeld is. Dit zou dus perfect de laatste kamer kunnen zijn die de helden moeten betreden om het level uit te spelen. In totaal zijn er 14 levels terug te vinden in het "boek der opdrachten" wat goed is voor uren, zo niet dagen, speelplezier.


Eens een level tot een goed einde is gebracht kunnen de spelers, zoals eerder vermeld, uitrustingen kopen om hun helden te verbeteren. Daarna kiest de DM een nieuwe opdracht waarmee hij de helden het vuur aan de schenen zal leggen in de hoop hen nu wel te kunnen verslaan. Dit is in een notendop de look & feel die je zal hebben als je Hero Quest zal spelen. Het moge duidelijk zijn dat Hero Quest, zelfs als we alle aspecten van het spel aan bod laten komen (zoals hier niet het geval was), geen erg moeilijk spel is. Integendeel, Hero Quest is een spel voor jong en oud en blijft van begin tot einde boeien. Het is daarom de ideale instap voor mensen die nog nooit een spel van dit type gespeeld hebben, desondanks dat we hier spreken over een spel van al meer dan 20 jaar oud! 

De score die ik dit spel qua gameplay geef is een 9/10. Dit is een eerlijke score in die zin dat het bepaald werd door onderstaande elementen:

- Alles is simpel gehouden zonder hierin te overdrijven
- Het voelt direct aan alsof je het al jaren gespeeld hebt
- Het gevechtsysteem zit degelijk in elkaar
- Er is voldoende variatie

Wat er nu precies allemaal in zo'n spellendoos van Hero Quest terug te vinden is kan je lezen in het volgende deel van deze Hero Quest review.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten